Husleie for kommunale boliger

Hva det koster

Husleien settes på bakgrunn av leieprisene på lignende boliger som er leid ut på lignende vilkår.  

Depositum 

Vi krever ikke depositum. 

Innboforsikring 

Innboforsikring er aldri inkludert i husleien. Hvis du leier kommunal bolig, må du ha innboforsikring. Du kan kontakte et forsikringsselskap eller banken din for mer informasjon og tilbud. 

Endret husleie 

Vi justerer husleien hvert år: 

  • Etter at du har bodd i boligen i mer enn ett år kan husleien økes i henhold til prisveksten generelt i samfunnet. Dette kalles indeksregulering og innebærer vanligvis en liten endring i husleien. Du får beskjed om leieøkning minst 1 mnd før økning settes i gang. 
  • Hvis du fornyer leiekontrakten kan husleien justeres slik at leieprisen samsvarer med husleie for lignende boliger. Økningen kan bli høyere enn indeksregulering. Den nye husleien får du vite når du signerer ny kontrakt hos Eiendom Bolig. 

Hvis endringene gjør at det blir vanskelig for deg å betale husleien, kan du søke om bostøtte. 

Hvordan betale husleie

Du får faktura for husleien hver måned. Fakturaen gjelder for måneden fakturaen kommer, og du må betale denne innen den 20 hver måned. 

Det er mulig dersom du har en varig trygdeytelse fra NAV, å inngå frivillig avtale om trekk av husleie fra din tygdeutbetaling.  Ta kontakt med oss om du ønsker dette

Regningen har ikke kommet

Har du ikke mottatt regning/faktura for husleien innen betalingsfristen den 20, ta kontakt med boligenheten. 

Elektronisk betaling

Det kan være lurt å opprette avtalegiro og eFaktura. Da vet du at husleien blir betalt i tide. Banken din kan hjelpe deg med dette. 

  • Hvis du vil motta fakturaen ferdig utfylt i nettbanken, kan du bestille eFaktura i nettbanken din. Når du har ordnet eFaktura, vil du ikke lenger få fakturaen i posten. 
  • Hvis du ønsker at husleien betales automatisk fra din konto hver måned, kan du opprette avtalegiro i banken din.
Hva skjer hvis jeg betaler for sent? 

Det går ikke an å endre forfallsdato eller utsette betaling av husleien. Forfallsdatoen er bestemt i husleiekontrakten din. 

Dette skjer hvis du ikke betaler husleien innen forfallsdatoen: 

  1. 15 – 20 dager etter forfallsdatoen får du en purring med purregebyr. Denne purringen heter inkassovarsel. Vanligvis kommer purringen omtrent samtidig som faktura for husleie for neste måned. Hvis du ikke har mulighet til å betale både purringen og neste husleie, er det viktig at du betaler purringen først. Vær oppmerksom på hvilken faktura du betaler. 
  2. Hvis du ikke har betalt purringen, får du en advarsel med et nytt, høyere gebyr etter tre uker. Hvis du heller ikke har betalt husleien for neste måned, blir denne inkludert i advarselen.  
  3. Betaler du ikke hele beløpet du skylder, får du restanse som må gjøres opp enten som nedbetalingsavtale eller betale hele beløpet, før du får fornyet leiekontrakten eller hvis du har søkt ny kommunal bolig. 
  4. Hvis det ikke blir opprettet en nedbetalingsavtale eller hele beløpet blir betalt, blir saken sendt til namsfogden for utkastelse, og du kan ikke lenger bo i kommunal bolig. 

Ta gjerne kontakt med regnskapstjenesten eller Eiendom Bolig hvis du har spørsmål om betaling du skylder. 

Du kan få økonomisk veiledning og hjelp av NAV-kontoret i Kristiansand. Ta kontakt så tidlig som mulig.